Zene
A hagyományos líbiai zene gyakran valamilyen különleges tánchoz kapcsolódik, amit ünnepi alkalomból adnak elő.
Jellegzetes hangszer a klarinét-szerű gíta (különösen az ország északnyugati részén), a nei (lágy hangú fuvola) és a zukra nevű bőrduda (főleg nyugaton és délen). Az ország keleti részén a zukra kisebb és nem tartozik hozzá tömlő.
A legismertebb zenei forma a mriszkávi, ez sok líbiai dal szövegét támasztja alá. Modernizált formájában tangóharmonikán adják elő, gyakran szerdán éjszaka, esküvő előtt (ez főleg észak Líbiában elterjedt szokás). Az esküvő ünneplésekor, rendszerint csütörtök éjszaka a maluf nevű zenét játsszák. Ezt a mórok hozták magukkal Andalúziából, miután onnan kiűzték őket a 15. században. A malufot nagyobb számú énekes adja elő, akik általában ülnek, és vallásos vagy szerelmi témájú dalokat énekelnek. Az ilyen énekkarokat nagyon kedvelik.
Szintén hagyományos, énekes zene az alám, amit általában két ember ad elő: egyikük egy rövid, szívhez szóló kijelentést tesz, a másik pedig hasonlóképpen válaszol rá és ez így folytatódik.
A köztudatba 2005-ben került be a tuareg zene fogalma, az akkor ismertté vált Tinariwen tuareg együttes révén. Ők Mali északkeleti részéről, a távoli Kidal régióból származnak.
A modern zene Líbiában jól ismert képviselője Mohammed Hassan, aki érzelmes dalokat ad elő. Hasonló énekes Mohammed Sanini. A leginkább kedvelt női énekes Salmin al-Zarouq.
Hagyományok, néprajz
Líbiában hosszú időn át törzsek alakultak ki, amik tagjai rokonságban álltak egymással, egy adott földterületen legeltették az állataikat, művelték a földet és óvták a víz forrását. Így a földhöz való erős kötődés alakult ki, amik súrlódásokhoz vezettek az egyes törzsek között, ezeket azonban igyekeztek erőszak nélkül, tárgyalásokkal megoldani. Az egyes törzsek megvédték a fennhatóságuk alatt álló személyeket és a területüket. Ez az összetartás ma is megvan a bővebb családon és rokonságon belül. Az összetartás fontosságát az országgal szemben fennállt gazdasági embargó tovább erősítette.
Tripolitania és Cyrenaica területén a legtöbb törzs visszavezeti az eredetét Bani Hilalig, vagy Bani Szalimig (másképpen Bani Szulajm). Azok a törzsek, akik őse Bani Szalim, a szaadi nevet alkalmazzák magukra („uralkodó törzsek”).
Cyrenaicában, ahol erősek a törzsi hagyományok, a két fő szaadi a Gerbana és a Harabi. Az ezeken kívüli törzseket marabatin névvel illetik, ezek népességének legtöbbje arab és berber keverék.
1969 szeptemberétől, amikor a pán-arab nacionalizmus lett az uralkodó ideológia, a törzseket gyanús szemmel kezdték nézni, mint akik a haladás és a nemzeti egység útjában állnak.
Bár a nők elvileg egyenlő jogokkal és lehetőségekkel rendelkeznek, a politikai hatalomban és a gazdasági életben is túlnyomórészt férfiak vannak vezető pozícióban. Otthon, ha a családhoz vendégek érkeznek, a férfiak és a nők külön ülnek le és külön étkeznek, és a nők többsége fejkendőt hord.
Építészet
A hagyományos építészetet az éghajlat és a földrajz határozta meg. Az ókori berberek olyan épületeket építettek a hegyekben, amik kihasználták a helyi adottságokat és védhetőbbé tették őket. A sivatagban élők a zord környezet ellen védekeztek. Líbia öröksége a földjét az idők során leigázó hódítók építészete, itt a római, a görög és a bizánci építészet maradványai is megtalálhatók.
Berber építészet
Sajátos líbiai építmény a berber kaszr (szó szerint: kastély, valójában megerősített magtár), ezek Dzsebel Nafuszában találhatók (angolosan: Jebel Nafusa). További kaszr található Kaszr al-Hadzs (Qasr al-Haj), Kabav (Kabaw) és Nalut településeknél. Némelyik már a 12. században megvolt.
A berber építészet másik jellegzetessége a damu, ez a földbe süllyesztett lakhely. A tüzes nyarak, a hideg telek és a külső támadások ellen egy kb. 10 méter átmérőjű, kör alakú üreget vájtak a földbe, ami néha három emelet mélységű volt. Ez volt a lakhelyek közös udvara, a lakásokat ennek falába vájták. A lakásokban konyha, nappali és tárolóhelyek is voltak. A lakhelyeket a felszínről alagúton közelítették meg. |